„Rzut osobisty”

 

kiedy biegłem za linię trzech punktów i otrzymałem podanie

rzuciłem za trzy, ale

sfaulowali mnie

-Panie sędzio, to chyba będą 3 rzuty osobiste, prawda?!

-tak, na to wygląda

 

staję na linii osobistych i znów mam przed sobą tylko tablicę i obręcz

to będą moje cholerne rzuty osobiste

może tylko trzy, a może pozwolę sobie rzucić ich więcej

 

-Panie sędzio, nagnę nieco zasady, zresztą

olać zasady, teraz trzymam piłkę i ja je ustalam

 

pierwszy rzut osobisty

rzucę za głodujących w Afryce, w Azji i na całym świecie

tych, którzy umierają w brudnych zaułkach ulic Dżakarty i tych, którzy

nie mają już sił leżąc w kartonach zapomnianych ulic Paryża i Nowego Jorku

i wszystkich ulic świata, gdzie szerzy się

bieda i głód

to dla Was

rzuciłem celnie

 

drugi rzut osobisty

rzucę za tych, którzy nie mogą zagrać w koszykówkę ani w żadną inną

dyscyplinę sportu

rzucę za tych, którzy walczą o swoje życie

leżąc gdzieś w szpitalach, lub w swoich domach

to dla Was

rzuciłem celnie

 

trzeci rzut osobisty

rzucę za starszych ludzi, którzy walczyli w czasie wojny o naszą wolność

a dziś w domach spokojnej starości podlewają swoje kwiaty

na parapecie i za tych, którzy

grają właśnie w warcaby lub

w gry karciane i rozmawiają w swoich pokojach

wspominając

swoje życie

to dla Was

rzuciłem celnie

 

czwarty rzut osobisty

rzucę za alkoholików którzy muszą przeciwstawić się cholerstwu

którym jest ta trucizna

wyżerająca umysł i chęć do czegokolwiek

to dla Was

rzuciłem celnie

 

piąty rzut osobisty

rzucę za wszystkich zapomnianych i pogrążonych w depresji

którzy w swoich mieszkaniach wciąż wpatrują się w okno w poczuciu beznadziei

musicie wierzyć i walczyć moi Drodzy, wiem

że to trudne

ale tak właśnie jest, że musicie walczyć

ze sobą i z resztą świata

to dla Was

rzuciłem celnie

 

szósty rzut osobisty

rzucę za prostytutki w Amsterdamie, które w swoich skąpych strojach

albo bez nich

pracują ciężko, żeby ich dzieci miały najlepsze

zabawki na gwiazdkę

to dla Was

rzuciłem celnie

 

siódmy rzut osobisty

rzucę za wszystkich, którzy pomagają innym

a ich pomoc jest na tyle skuteczna, że

widać ją na twarzach biednych, ale uśmiechniętych ludzi

i na amerykańskim Brooklynie, gdzie w mieszkaniu numer 1255 na

ósmym piętrze

trzynastoletni Afroamerykanin zakłada nowy sweter, z którego odrywa metkę

i stając przed lustrem cieszy się, bo będzie miał w czym pójść do szkoły

to dla Was

rzuciłem celnie

 

ósmy rzut osobisty

rzucę za ludzi pracy i tych, którzy

nie pracują

za tych, którzy wstają o szóstej rano i w śmierdzących tramwajach, autobusach i w metrze,  lub

w swoich ekskluzywnych limuzynach

codziennie jeżdżą do pracy

którą lubią, lub której

nie lubią, w każdym razie cieszą się, że ją mają

i pracują na swoje bilety autobusowe, na swoją

benzynę do samochodów, na swoje filety z indyka, na swoje

zakupy w supermarkecie

rzucę też za tych, którzy swojej pracy szukają

to dla Was

rzuciłem celnie

 

dziewiąty rzut osobisty

rzucę za sumienia polityków, którzy

przegłosowują nowe ustawy i

doskonalą się w kłamstwie, ale

mimo wszystko robią swoje

lepiej lub gorzej, więc

może ten rzut obudzi w nich nową moc i nowe

chęci powołania

to dla Was

rzuciłem celnie

 

Panie sędzio, wiem

zmieniłem zasady

ale moja drużyna prowadzi!

jeszcze jeden rzut osobisty i mogę iść nawet

na ławkę rezerwowych

 

a więc

dziesiąty

rzut

osobisty

rzucę

za siebie

moi Drodzy

tak, tym razem będę egoistą, ale niech

wybaczą mi wszyscy moi bracia i

moje siostry

muszę ratować to, co jest, kiedy za oknem szumią drzewa

a Księżyc znowu świeci prosto na boisko w ten chłodny wieczór i kiedy

słyszę w telewizji, że znów zabrali komuś emeryturę, a parę

ulic od mojego bloku okradli

sklep spożywczy, a mój sąsiad wychodząc właśnie z mieszkania

klnie, bo nie może znaleźć kluczy

a ja patrząc na ścianę widzę

cienie drzew, które włażą znów na obraz w moim pokoju

wtedy wiem, że

nie pozostaje mi nic innego jak tylko

dziesiąty rzut osobisty

który rzucam za siebie, biegnącego po kolejną porcję

serotoniny

na boisku do koszykówki

tak, ten rzut jest dla mnie

 

rzucam celnie

 

6.09.2015

rzut osobisty

 

 

 

 

 

 

One comment

  1. aksamit · Wrzesień 12, 2015

    najs !

    Lubię to

Skomentuj

