Koszykarska energia

Sfera mentalna w sporcie zawsze wydawała mi się fascynująca. Często kiedy jestem na boisku i rzucam do kosza zastanawiam się co czuł Michael Jordan kiedy stawał przed wyzwaniem, którym było zdobycie kolejnego mistrzostwa NBA. Skąd Kobe Bryant czerpał siłę do tego, żeby grać na tak wysokim poziomie przez tyle sezonów? Skąd wziął energię, żeby zdobyć 81 punktów w meczu? W jaki sposób to się dzieje, że Stephen Curry trafia 77 rzutów za trzy pod rząd na treningu?

 Dobra energia jest potrzebna wszystkim ludziom, a szczególnie właśnie tym, którzy grają w koszykówkę, lub uprawiają jakikolwiek sport. Energia dodaje nam siły i mocy do tego, abyśmy mieli chęci żeby trenować i stawać się coraz lepszymi w dyscyplinie, którą uprawiamy. Wszystko to właśnie i nie tylko to sprawiło, że zacząłem myśleć bardzo intensywnie nad dobrą energią, która jest nam niezbędna do tego, żeby zdobywać wyznaczone sobie cele.

 Przyszedłem kilka dni temu w średnim humorze na boisko do parku, żeby porzucać piłką. Po prostu porzucać, żeby się zrelaksować i odpocząć od wszystkiego co akurat przeszkadzało mi pozytywnie myśleć tego dnia. Pomyślałem, że dziś porzucam trochę z linii osobistych i trochę z półdystansu. Może spróbuję rzucić też kilka „trójek”. Po krótkiej rozgrzewce stanąłem jak zwykle na linii rzutów osobistych. Zacząłem rzucać. Pierwszy rzut, drugi rzut, trzeci rzut…Rzucałem cały czas nie myśląc o niczym. Rzucałem, podchodziłem do odbitej od obręczy, lub rzuconej celnie piłki i wracałem na linię osobistych. I tak w kółko. Później zacząłem rzucać z półdystansu. Liczyłem rzuty.

Kiedy rzucałem skoncentrowałem się tylko na piłce i obręczy. W którymś momencie zacząłem słyszeć odgłosy śpiewających ptaków na drzewach wokół boiska w parku, w kolejnej chwili dostrzegłem spadający z drzewa liść. Z każdym rzutem zaczynałem czuć się coraz lepiej. Przez tą dłuższą chwilę byłem tylko ja, piłka, ta niesamowita moc mojej koncentracji i rzuty, które wpadały do obręczy coraz częściej.

Właśnie wtedy poczułem to. Kiedy wpadłem w trans, w ten swego rodzaju amok rzucania, który znają dobrze wszyscy grający w koszykówkę czułem się już inaczej niż jeszcze kilkanaście minut wcześniej kiedy wszedłem na boisko. Ten stan koncentracji mojego umysłu i ciała pozwolił mi odizolować się od wszystkiego na ten dłuższy moment, w którym rzucałem piłką do obręczy. Po 20 rzutach osobistych, 50 z półdystansu i kolejnych 20 zza linii trzech punktów przestałem rzucać i czułem jak ta niesamowita, pozytywna energia krąży w moim organizmie. Moje myśli też stały się pozytywne. Poczułem się mocniejszy. W pewnej chwili zorientowałem się nawet, że uśmiecham się sam do siebie.

Taka właśnie energia pozwala nam wszystkim poczuć się lepiej i skoncentrować na tej właśnie chwili i aktualnym momencie. Możemy się zrelaksować i co najważniejsze bardziej uwierzyć w siebie. Bo jak nie wierzyć w siebie, kiedy trafiasz 8 na 10 rzutów osobistych? Jak nie uwierzyć w siebie, kiedy z każdą kolejną serią do kosza wpada coraz więcej rzutów z półdystansu? U Michaela Jordana, Kobe’go Bryanta, czy Stephena Curry’ego działa to dokładnie w taki sam sposób! Pozytywna energia buduje coraz większą wiarę w siebie i w swoje możliwości.

koszykarska-energia-1

Właśnie w ten sposób działa ta energetyczna moc, którą możemy sami stworzyć. Jak to zrobić? Skąd brać pozytywną energię? Ja poszedłem do parku, żeby porzucać piłką do kosza i zrelaksować się. A więc można taką dobrą energię zdobyć właśnie w parku, lub w jakimkolwiek miejscu, gdzie jest możliwość kontaktu z naturą. Co prawda park to nie rezerwat przyrody, ale mimo wszystko obecność drzew wokół może dać nam tą cenną energię. Szum drzew często uspokaja i wprawia w lepszy nastrój. Udowodnione bowiem jest przez naukowców, że drzewa mają działanie łagodzące i odprężające.

Możecie pomyśleć, że to nieco dziwne, ale do drzew warto się nawet przytulać. Dzięki temu drzewo może dać nam wiele cennej energii, której potrzebujemy. Istnieje wiele gatunków drzew i każdy z tych gatunków działa inaczej. Drzewa iglaste na przykład wydzielają olejki eteryczne, które świetnie wpływają na nasz układ oddechowy. Nie wierzycie? W porządku. Spróbujcie w takim razie spaceru po lesie i sprawdźcie jak się wtedy poczujecie. Ze swojej strony mogę powiedzieć tylko tyle, że jeżeli szukacie dobrej energii, to w lesie znajdziecie ją na pewno.

kosz-blog-nowy

Oprócz spaceru, lub treningu w jakimś przyjemnym miejscu, którym może być wspomniany wcześniej park, również zdrowy sen z pewnością może dodać nam cennej energii. Ważne, żeby przesypiać przynajmniej 8 godzin na dobę. Nie będę już tu nudził, że warto przed snem przewietrzyć pokój, lub wyłączyć telewizor aby się wyciszyć. W każdym razie dobry, zdrowy sen to podstawa do tego, abyśmy nabrali przez noc nowej energii na następny dzień.

 Można też stworzyć sobie taką energię również w inny sposób. Dobrym pomysłem jest systematyczne robienie czegoś, co najbardziej lubimy. I nie chodzi tutaj wcale tylko o sport. Lubicie grać w szachy? Rzućcie wszystko i zagrajcie z kimś. Szachy nie za bardzo, ale może warcaby, lub gra w karty? A może jazda na rowerze? Świetnie! Zróbcie to! Lubicie czytać książki, majsterkować, a może rysować? Zacznijcie to robić! Najlepiej z kimś, kogo lubicie. Wystarczy, że skoncentrujecie się tylko na tym w pełni, żeby po kilku chwilach zauważyć pozytywną energię, która zacznie w Was buzować.

unikalnosc-boisk-zdjecie

W stworzeniu sobie takiej dobrej energii pomagają też medytacja i ćwiczenia Tai-Chi, które wykonywał w trakcie swojej długiej zawodowej kariery koszykarskiej Robert Parish. Możecie o tym przeczytać tu: https://rzutzdystansu.wordpress.com/2015/06/09/medytacje-roberta-parisha/

Świetnym sposobem wydobycia cennej energii do działania jest też wizualizacja. Jeżeli macie przed sobą ważny mecz, to warto przynajmniej na dzień przed nim usiąść w jakimś spokojnym miejscu i odprężyć się, zamknąć oczy i zacząć wyobrażać sobie mecz, który jest przed Wami. Warto sobie wtedy wyobrazić jak zdobywacie punkty, biegacie po boisku, celnie podajecie, lub zbieracie piłkę z tablicy. Trzeba myśleć tylko o tym, że wszystko się Wam udaje i drużyna wygrywa mecz. Takie właśnie wizualizacje są również bardzo pomocne w osiąganiu dobrej energii.

Co w tym wszystkim najważniejsze, to również fakt, że taką pozytywną energię, którą sobie stworzymy możemy przekazywać dalej. Możemy przekazywać ją innym ludziom. W jaki sposób? Czasami wystarczy zwykły uśmiech do kogoś. Wtedy pojawi się jeszcze większe pozytywne nastawienie do świata i ludzi, a reszta zrobi się już sama. Właśnie tak to działa.

Jeżeli macie swoich ulubionych zawodników z NBA, lub z jakiejś innej ligi, to obejrzyjcie sobie na przykład na YouTubie jakieś skróty meczów w których grali ci zawodnicy. Warto popatrzeć w jaki sposób kozłują piłką, jak mijają obrońców, robią zwody, czy rzucają. To może nauczyć Was czegoś nowego i dodając energii zmotywować do tego, aby i Wasza gra była coraz lepsza.

Mentalność w sporcie to niesamowicie ważna rzecz. Bez siły mentalnej żaden sportowiec nie byłby w stanie osiągnąć jakiegokolwiek sukcesu. Nieważne czy jesteście zawodowcami grającymi w pierwszej lidze, trenerami, czy pasjonatami koszykówki grającymi w lidze amatorskiej. Siła mentalna i odpowiednie nastawienie jest potrzebne każdemu, nie tylko sportowcom. Jest to potrzebne wszystkim ludziom. Właśnie dlatego warto taką siłę w sobie pielęgnować. Jak? Poprzez robienie tego, co sprawia nam największą przyjemność i doskonalenie się w tym. Warto pozwolić sobie na to, żeby to co lubimy pochłonęło nas od czasu do czasu w pełni. Siła takiej właśnie koncentracji buduje coraz większą pozytywną energię, dzięki której będziemy szczęśliwsi, zdrowsi i pełni energii, aby zdobywać cele, które chcemy osiągnąć.

koszykarska-energia-3

 

 

 

 

 

 

One comment

  1. Ola&Marcin · Październik 8

    Cala prawda. Cielawy wpis. Pozdro

    Lubię to

Skomentuj

