Tai-Chi jako źródło pozytywnej energii dla koszykarza

http://www.facebook.com/rzutzdystansu

Od jakiegoś czasu szukam inspiracji do tego, aby wciąż poprawiać swoją grę nie tylko poprzez samo trenowanie koszykówki, ale także poprzez inne możliwe sfery rozwoju fizycznego i mentalnego. Szukam bardzo często różnych dróg i możliwości, które mogą mnie przybliżyć do stopniowego i systematycznego odkrywania takich źródeł, które korzystnie wpływają nie tylko na ciało, ale także na umysł. Dzięki temu poznałem jakiś czas temu Tai Chi i przyznam szczerze, że owoc moich poszukiwań okazał się strzałem w dziesiątkę.

tai-chi-best-man-2

Tai Chi jest gimnastyką medytacyjną, polegającą na wykonywaniu płynnych i harmonijnych ćwiczeń ruchowych które korzystnie wpływają na organizm człowieka. Od jakiegoś czasu i ja staram się regularnie ćwiczyć ten starożytny system ćwiczeń ruchowych i dlatego właśnie postanowiłem napisać coś więcej o tym, czym w zasadzie dla mnie Tai Chi jest. Czy wszyscy, którzy grają w koszykówkę powinni zabrać się za uprawianie tej formy ćwiczeń w celu poprawy i ulepszenia swoich możliwości w grze w koszykówkę?

Tai Chi powstało w XI wieku w Chinach i jest zarówno chińską sztuką walki, jak również ćwiczeniami ruchowymi mającymi wiele wspólnego z gimnastyką medytacyjną ciała i umysłu mającą na celu poprawę funkcjonowania organizmu. Ten system ćwiczeń ruchowych, który powstał w Chinach jest nie tylko sztuką walki, ale również ćwiczeniami zdrowotnymi zakorzenionymi w tradycji taoistycznej. Tradycja ta słynie z kultywowania sztuk zdrowia i długowieczności.

tai-chi-best-man-4

Napisałem kiedyś artykuł o Robercie Parishu i jego medytacjach https://rzutzdystansu.wordpress.com/2015/06/09/medytacje-roberta-parisha/ i przyznam szczerze, że tematem zainteresowałem się od razu. Parish będąc zawodnikiem Boston Celtics jeszcze latach 80-tych ubiegłego stulecia regularnie medytował przed każdym meczem i oprócz tego uprawiał właśnie Tai Chi. Robert Parish grał zawodowo w koszykówkę bardzo długo, bowiem swoją karierę koszykarską zakończył mając 44 lata. Parish w wielu wywiadach twierdził, że to, co pozwoliło mu grać tak długo, to z pewnością właściwa dieta, odpowiednia ilość snu i systematyczne uprawianie Tai Chi.

Pozytywna energia

Regularne ćwiczenie dowolnego stylu Tai Chi pomaga nam stworzyć samemu pozytywną energię. Być może niektórym wyda się to nieco dziwne, ale ja podczas ćwiczeń z każdą minutą czuję się coraz lepiej, mogę nawet powiedzieć, że po 25 minutowym treningu czuję się szczęśliwszy niż tuż przed nim. Być może wpływ na to ma naturalne wytwarzanie serotoniny, czyli hormonu szczęścia, który wytwarza nasz organizm podczas wysiłku fizycznego. Ale w Tai Chi jest jeszcze pewna istotna rzecz, mianowicie uważa się, że każdy człowiek posiada naturalną energię, która płynie przez ciało. Podczas wykonywania ćwiczeń Tai Chi energia ta jest odblokowywana jeszcze bardziej i przepływa przez nasze ciało jeszcze swobodniej.

Jak poznawać Tai Chi?

Tai Chi nie wymaga od nas wiele oprócz tego, żeby regularnie wykonywać ćwiczenia zawarte w tym systemie, które już poznaliśmy i w miarę możliwości poszerzać swoją wiedzę na temat nowych ćwiczeń. Po co poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie?

Wiedza na temat Tai Chi potrzebna nam jest, abyśmy znali możliwie jak najszerszą gamę ćwiczeń, których w podstawowym stylu Tai Chi jest naprawdę bardzo wiele. Dzięki temu, że zapoznamy się z większą gamą ćwiczeń będziemy mieli możliwość dopasowania ich do siebie i swoich możliwości.

Tai Chi posiada naprawdę bardzo szeroką gamę różnego rodzaju ćwiczeń, które mają swoje nietypowe nazwy, takie choćby jak: „Biały żuraw rozwija skrzydła”, „Odganianie małpy”, „Czesanie grzywy dzikiego konia”, „Łapanie wróbla za ogon”, czy „Granie na lutni”.

Są zarówno dłuższe i krótsze formy Tai Chi i istnieje wiele styli. Na przykład w stylu Yang mamy dokładnie 88 ćwiczeń (kroków) do opanowania, ale są też rozwinięte wersje tego stylu, w których kroków jest niekiedy nawet ponad 100. My natomiast możemy wybrać takie ćwiczenia z wybranego stylu Tai Chi, które będą nam potrzebne tylko do tego, aby po opanowaniu ich mogły przysłużyć się nam do poprawy gry w koszykówkę. W ćwiczeniach takich najważniejsze wydaje się być rozciąganie mięśni. Ja do tej pory nauczyłem się tylko nieco ponad dwudziestu a i tak z reguły wykonuję tylko 10 do 15 ćwiczeń z jednego, podstawowego stylu.

tai-chi-best-man-3

Co nam daje Tai Chi?

Regularne uprawianie Tai Chi pomaga nam się zrelaksować, a także rozciągnąć trochę zmęczone po treningu, lub dłuższej grze mięśnie. Ćwiczenia zawarte w Tai Chi są zresztą tak skonstruowane, aby pozytywnie wpływały na nasz organizm nie tylko fizycznie, ale także psychicznie.  Regularna gimnastyka poprawia bowiem naszą gibkość, zwinność, ale również uspokaja nasz umysł. Powolne ruchy, które wykonujemy w trakcie treningu wpływają pozytywnie na nasze myśli i mogą naprawdę również trochę uspokoić. Dzięki systematycznemu uprawianiu tych ćwiczeń ja czuję się silniejszy, spokojniejszy i być może nawet trochę młodszy.

Co jest jeszcze istotne? Warto powiedzieć może jeszcze o tym, że aby regularnie uprawiać Tai Chi wystarczy nam około 20 lub 30 minut dziennie na trening. Ćwiczenia możemy wykonywać zarówno w pokoju w domu, lub w mieszkaniu, jak również na powietrzu, na przykład w parku. Warto wtedy jednak znaleźć jakieś spokojniejsze i bardziej ciche miejsce, aby móc dobrze skoncentrować się na wykonywanych ćwiczeniach.

Tai Chi a koszykówka

 Tai Chi u kogoś, kto gra w koszykówkę może rozwijać również instynkt, czujność, refleks i co ważne- równowagę, co zdecydowanie przydaje się podczas gry. Efekty ćwiczeń zawartych w systemie Tai Chi można odczuć już po kilkunastu sesjach treningowych, ale te największe korzyści z uprawiania dowolnego stylu Tai Chi odczuwa się dopiero po kilku miesiącach w miarę regularnych ćwiczeń. Ja na przykład jestem przekonany, że dzięki Tai Chi poprawiłem zdecydowanie swój rzut z półdystansu, koncentrację i umiejętność spokojnego oddychania podczas biegania po parkiecie lub po boisku w czasie meczów.

tai-chi-kosz-3

Na parkiecie jestem bardziej opanowany i spokojny, myślę też, że poprawiłem swoje koszykarskie IQ, bowiem lepiej orientuję się na przykład w tym gdzie mam się ustawić, jak bronić zawodnika z piłką i kiedy starać się być w centrum akcji, a kiedy po prostu sobie odpuścić. Tai chi z pewnością uczy równowagi i to nie tylko w sensie fizycznym, ale też psychicznym. Tai Chi pomaga zmysłom lepiej pracować, co z kolei pozytywnie wpływa przy okazji gry w meczach koszykówki.

Ćwiczenia te świetnie wpływają też na układ mięśniowy i oddechowy. Tai Chi doskonali nasze ciało i umysł i pozytywnie wpływa na nasz organizm. Jesteśmy bardziej skoncentrowani, rozluźnieni i silniejsi, co zdecydowanie może przydać się każdemu kto regularnie gra w koszykówkę.

Jak się uczyć Tai Chi?

Na samym początku poznawanie Tai Chi może okazać się trochę niełatwe, niektóre ćwiczenia bowiem są naprawdę skomplikowane. Jest jednak sporo dostępnych książek o tym jak się uczyć Tai Chi i swoją wiedzę można pogłębiać  nie tylko poprzez czytanie fachowej literatury, ale także poprzez naukę z dostępnych na YouTube kanałów na których instruktorzy pokazują jak wykonywać poszczególne kroki.

Mam nadzieję, że zachęciłem Was do poznania Tai Chi.  Każdy kto gra w koszykówkę i uprawia jakąkolwiek inną dyscyplinę sportu z pewnością może dzięki Tai Chi rozwinąć nie tylko swoją kondycję fizyczną, ale także mentalną, do czego Was wszystkich zachęcam.

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s