Trening zręcznościowy w koszykówce

http://www.facebook.com/rzutzdystansu 

http://www.instagram.com/rzutzdystansu 

(Artykuł ukazał się także w 8 numerze pisma „Trener Koszykówki” publikowanym na stronie Polskiego Związku Koszykówki http://www.pzkosz.pl )

Koszykówka jest sportem, w którym oprócz takich elementów gry jak skuteczne rzucanie do obręczy, czy umiejętność zrobienia dwutaktu, zasłony, ustawienie się w odpowiednim miejscu w czasie gry, odpowiednia obrona, czy umiejętność wejścia pod kosz, ważne jest także kozłowanie. Umiejętność panowania nad piłką to podstawowa rzecz w koszykówce.

Aby stać się dobrze kozłującym zawodnikiem, który dysponuje ważną w koszykówce zręcznością trzeba więc trenować ten element gry jak najczęściej. Warto przyjść czasem na boisko kiedy nie ma na nim zbyt wielu osób, a czasem najlepiej nawet kiedy nie ma tam nikogo i jest więcej miejsca. Świetną rzeczą byłoby gdybyśmy wzięli ze sobą wtedy nie jedną, ale dwie piłki. Po co nam dwie piłki? Z jedną piłką możemy zrobić kilka ćwiczeń, które pomogą nam opanować lepiej kozłowanie. Z dwoma piłkami natomiast można wykonać już trochę bardziej zaawansowane ćwiczenia, które udoskonalą naszą zręczność jeszcze bardziej.

Ćwiczenia z jedną piłką mogą wyglądać następująco:

-bieg z piłką wzdłuż boiska z kozłowaniem jedną ręką

-bieg z piłką wzdłuż boiska z kozłowaniem lewą i prawą ręką na przemian

-bieg z piłką wzdłuż boiska z wykonaniem zwodu raz w prawo, raz w lewo

-bieg z piłką od jednego kosza do drugiego z przekozłowaniem co chwilę piłki pod nogami

Napisałem wcześniej, że warto byłoby wziąć na nasz trening dwie piłki. Ćwiczenia z dwoma piłkami mogą wyglądać w ten sposób:

-marsz z dwoma piłkami wzdłuż boiska ze spokojnym kozłowaniem dwoma rękoma

-bieg z dwoma piłkami wzdłuż boiska z dynamicznym kozłowaniem dwoma rękoma

Są też ćwiczenia trochę bardziej zaawansowane takie jak:

-marszobieg z dwoma piłkami od jednego kosza do drugiego z przełożeniem co jakiś czas piłek z jednej ręki do drugiej

-kozłowanie piłek dwoma rękoma w pozycji kucznej z przełożeniem co jakiś czas piłek z jednej ręki do drugiej

-bieg z  piłkami wzdłuż boiska z kozłowaniem dwoma rękoma i zmianą kierunku biegu

Zręcznościowy trening w koszykówce może być wykonywany nie tylko piłkami do koszykówki. Warto wziąć ze sobą także piłki do tenisa. Co można zrobić z piłkami do tenisa na boisku do koszykówki?

Można przyjść z drugą osobą i spróbować wykonać ćwiczenie, które do treningu zręcznościowego pasuje idealnie. Jest to proste ćwiczenie, które jednak może na początku sprawiać trochę trudności. Jeżeli jednak wykażemy się cierpliwością, z pewnością opanujemy to ćwiczenie w niedługim czasie do perfekcji. Jakie to ćwiczenie?

Wygląda to w ten sposób, że stajemy naprzeciwko siebie z osobą nam towarzyszącą. Każdy z nas ma w ręku po dwie piłki do tenisa. W lewej ręce trzymamy jedną piłkę, a prawą ręką rzucamy w tym samym momencie do siebie drugą piłkę do tenisa tak, aby w momencie lotu piłek przełożyć piłkę z naszej lewej ręki do prawej, po czym lewą ręką złapać  piłkę rzuconą w naszym kierunku przez kolegę. Piłka, która do nas leci musi zostać złapana. Niełatwe? A może nawet trudne? Tym lepiej! W tym ćwiczeniu chodzi właśnie o to, aby stopień trudności był trochę wyższy. W ten sposób świetnie możemy opanować takie cechy jak:

-koncentracja, która w koszykówce jest bardzo ważna

-zręczność

-współpraca (na niej przecież opiera się gra w koszykówkę!)

Trening zręcznościowy możemy uatrakcyjnić jeszcze takimi elementami jak:

-bieg z kozłowaniem piłki do tenisa wzdłuż boiska raz lewą, a raz prawą ręką

-bieg z kozłowaniem piłki do tenisa wzdłuż boiska z podskokiem co jakiś czas

-marsz z kozłowaniem piłki do tenisa z wykonaniem zwodu raz w lewo, a raz w prawo (tak, dobrze przeczytaliście, to jest bardzo dobre ćwiczenie).

Żonglerka to również bardzo dobre ćwiczenie, które może pomóc nam doskonalić nasz chwyt piłki. Warto wziąć więc też dwie, lub trzy piłki do tenisa i przez kilka minut pożonglować nimi. Ćwiczenie z żonglowaniem piłek jest bardzo dobre na koncentrację i umiejętność chwytania piłki.

Na zakończenie naszego treningu zręcznościowego można również trochę się rozluźnić wykonując ćwiczenia z piłką do tenisa przy tablicy. Ćwiczenia przy tablicy mają nauczyć nas jeszcze lepszej koncentracji. Są to następujące ćwiczenia:

-rzut piłką do tenisa o tablicę lewą ręką i złapanie piłki po odbiciu od tablicy ręką prawą

-rzut piłką do tenisa o tablicę prawą ręką, zrobienie w tym czasie obrotu, po czym złapanie piłki ręką lewą

-rzucanie raz lewą, raz prawą ręką piłek do tenisa o tablicę i łapanie ich.

Można też wykonać ćwiczenie z piłkami do tenisa przy tablicy z drugą osobą, które polega na tym, że:

-stajemy obok siebie i każdy ma swoją piłkę do tenisa, po czym na okrzyk rzucamy piłki do tenisa o tablicę w poprzek, tak żeby po odbiciu się od niej piłka leciała w kierunku naszego kolegi stojącego obok, który musi piłkę złapać.

Wbrew pozorom niektóre z tych ćwiczeń są niełatwe i można się po kilkunastu próbach zniechęcić. Ale nie zniechęcajcie się! To ważne, żeby mimo wszystko próbować opanować ćwiczenia zręcznościowe z piłkami do tenisa, ponieważ później możemy mieć z tego same korzyści. Jakie? Cóż, spróbujcie wykonać ćwiczenia, które opisałem wyżej. Kiedy po dłuższym treningu piłkami do tenisa weźmiecie do ręki piłkę do koszykówki, zobaczycie jak łatwo jest Wam nią kozłować i jaka ona jest duża! Zauważycie jak łatwo idzie Wam kozłowanie piłką do koszykówki w porównaniu z tym co jeszcze przed chwilą robiliście z piłkami do tenisa.

Prawda, że łatwo? Ja też tak myślę. Właśnie o to chodzi w treningu zręcznościowym. Nie jest on może najprzyjemniejszy, ale naprawdę pomaga w późniejszym panowaniu nad piłką. Po treningu zręcznościowym, który możecie wykonać przecież nawet tylko raz na jakiś czas, na przykład raz na tydzień będziecie grać w koszykówkę jeszcze lepiej. I właśnie tego Wam życzę, abyście byli coraz lepszymi koszykarkami i koszykarzami.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s