Zen jako źródło wsparcia w koncentracji u koszykarza

 W dyscyplinie sportowej, którą jest koszykówka istnieje kilka ważnych elementów, którymi powinien dysponować  koszykarz. Elementami tymi są przede wszystkim: siła, atletyzm, szybkość, wytrzymałość, zwinność i odpowiednia motoryka. Cechy te są niezbędne do tego, aby osoba uprawiająca koszykówkę miała szansę osiągnąć cokolwiek w tej dyscyplinie. Oprócz wyżej wymienionych cech jest także jeszcze jeden niezwykle istotny element, którym powinien cechować się koszykarz. Tym elementem jest koncentracja.

 Wytrenowanie takich cech jak siła, szybkość, zwinność oraz na przykład motoryka ruchu to przede wszystkim praca wykonywana systematycznie i regularnie na treningach. Dzięki takiej pracy nad tymi elementami można osiągnąć naprawdę dobre efekty już po kilku tygodniach odpowiednio prowadzonych treningów zawodnika. Siłę możemy trenować po prostu na zajęciach w siłowni, lub podczas bardziej intensywnych ćwiczeń w hali (także z piłką). Szybkość można wytrenować również podczas treningów z drużyną. Podobnie jest ze zwinnością i motoryką ruchów, które przychodzą z czasem u każdego zawodnika w naturalny sposób.

A jak trenować koncentrację? W jaki sposób trenować u siebie, lub będąc trenerem ten element u swoich zawodników dzięki któremu będą bardziej skupieni na parkiecie w czasie meczu, a co za tym idzie będą na przykład lepiej oddawali rzuty z półdystansu lub dobrze podawali piłkę do kolegów z drużyny? Co zrobić, żeby taki zawodnik trafiał jak najwięcej rzutów osobistych? Potrzebna do tego jest umiejętność koncentracji.

Koncentrację trenować można na wiele sposobów. Ja chciałbym omówić jeden z nich, który może z początku wydawać się nieco kuriozalny, ale gdy się dłużej zastanowić to właśnie ta metoda może dać najlepsze efekty w szkoleniu.

Koszykarz powinien być skoncentrowany w trakcie całego meczu i podczas wszystkich minut spędzanych na boisku lub parkiecie. Odpowiednie mentalne „wejście w mecz” może przydać się nie tylko przy oddawaniu celnych rzutów, czy właściwym podawaniu do zawodników z drużyny. Koncentracja może pomóc w najważniejszym elemencie gry- w zwycięstwie.

Ćwiczenia oddechowe

Świetnym sposobem na poprawę koncentracji mogą być ćwiczenia oddechowe, które koszykarz powinien wykonywać w hali, lub po prostu w domu. Ćwiczenia takie to medytacja, która często nazywana jest osiąganiem ZEN.

Przez ZEN rozumieć można po prostu spokojną kontemplację. Zen jest czymś, co może pomóc w kontrolowaniu swoich myśli i koncentracji wyłącznie na danym momencie i aktualnej chwili. Tego typu ćwiczenia medytacyjne pozwalają nam doświadczać po prostu każdej chwili w harmonii myśli i w skupieniu. W czasie medytacji nasz umysł i ciało nie jest rozproszone żadnymi bodźcami z zewnątrz, jesteśmy wtedy zrelaksowani i skoncentrowani na tej właśnie konkretnej chwili w której jesteśmy. Skupiamy się tylko na obecności tu i teraz, na ciszy i doznawaniu siebie. Dzięki regularnym medytacjom umysł staje się odświeżony, a świadomość pełniejsza.

W jaki sposób zacząć?

Często najlepsze rozwiązania to te najprostsze. Wystarczy więc usiąść w hali po treningu, lub po prostu w cichym i spokojnym miejscu, zrelaksować się trochę i zamknąć oczy. Najlepiej jest wziąć głęboki wdech, później drugi, a następnie spokojnie oddychać licząc w myślach poszczególne wdechy lub wydechy. Zdecydowanie dobrą rzeczą jest wykonywanie takich ćwiczeń po treningu, kiedy organizm jest zrelaksowany po wysiłku fizycznym. W ZEN chodzi bowiem właśnie o to, aby umysł i ciało nie były zaprzątnięte jakimikolwiek zbędnymi myślami.

Medytacja zwykle nie zajmuje wiele czasu, zaczyna się zwykle od 5 minut i stopniowo z czasem wydłużamy takie praktykowanie skupienia i koncentracji do 10 lub 15 minut. Można oczywiście medytować dłużej, ale to już wyższa szkoła jazdy. Ważna rzecz jest taka, aby w czasie medytowania naprawdę „wyłączyć się” mentalnie od wszystkiego i skoncentrować po prostu na swoim oddechu. Może się oczywiście zdarzyć, że będziemy słyszeć jakieś dźwięki dochodzące do nas z oddali (gdy na przykład jesteśmy w hali) lub na przykład zza okna (kiedy praktykujemy medytację w pokoju). Ważne wtedy jest to, żeby dźwięki te nie absorbowały naszych myśli i po prostu przechodziły dalej.

Bycie „tu i teraz”

Kiedy będziemy już wygodnie siedzieć w odpowiedniej pozycji i oddychać, warto postarać się wyeliminować ze swojego umysłu wszystko co zbędne. Żadne myśli nie powinny „kręcić się” po naszej głowie. Kiedy osiągniemy odpowiedni stan umysłu i ciała, który nie jest osiągnąć na początku zbyt łatwo, poczujemy się w pełni zrelaksowani i wypoczęci.  Właśnie wtedy będziemy nabierali nowych sił. Osiągnięcie odpowiedniego stanu ciała i umysłu w medytacji wiąże się podobnie jak w jakimkolwiek innym treningu z odpowiednią regularnością i systematycznością.

Korzyści

Takie ćwiczenia zdecydowanie zbyt często bywają pomijane w treningu. A to właśnie dzięki regularnej medytacji można rozwinąć  w grze w koszykówce takie elementy jak:

-lepsza umiejętność obserwacji piłki

-lepszy przegląd pola gry (u zawodnika rozgrywającego)

-lepsza koncentracja przy zbieraniu piłki z tablic (u centra)

-lepsza umiejętność wypracowywania dobrych pozycji do rzutu

-lepsza umiejętność kozłowania piłki i pewniejszego jej utrzymywania (tak zwany sprawniejszy ball-handling)

-skuteczniejsze wykonywanie rzutów osobistych (nie wyprowadzą nas ze skupienia i koncentracji podczas wykonywania rzutu inne bodźce na boisku i poza boiskiem)

Zawodnik, który potrafi „być tylko tu i teraz” jest lepiej skoncentrowany na tym co akurat dzieje się na boisku, dzięki czemu jego wkład w grę jest zdecydowanie bardziej pełny. Taki zawodnik może przysłużyć się znacząco do tego, aby wygrać mecz.

Jakie jeszcze korzyści płyną z regularnego medytowania? Otóż regularne praktykowanie ZEN wspomaga pracę układu oddechowego i nerwowego, a także wspomaga umysł. Zen daje nam coś, co przydaje się nie tylko w grze w koszykówkę, ale także w życiu: umiejętność świadomego uczestniczenia w nim.

W jaki sposób i w jakich miejscach można jeszcze praktykować ZEN?

Mówi się, że wszędzie. Można medytować w domu, w pustej hali, ale także na przykład w parku, lub na łonie natury. Świetnie praktykuje się ZEN w lesie. Wystarczy po prostu stanąć na chwilę i przez kilka minut spokojnie oddychając wpatrywać się w drzewa. Może wydawać się to dziwne i trudne do zrealizowania (bo zwykle trudno tak po prostu patrzeć w drzewa przez kilka minut nie robiąc niczego innego), ale to właśnie przynosi później świetne rezultaty w czasie gry w koszykówkę.

Zen a Chrześcijaństwo

Wiele osób może w tym momencie stanąć w opozycji do tego co napisałem wyżej, bowiem może mieć błędne przekonanie, że praktykowanie ZEN koliduje z Chrześcijaństwem i naszą religią, którą w Polsce jest Katolicyzm. ZEN bowiem pochodzi ze Wschodu i jest powiązany z buddyzmem. Według mnie nie jest jednak prawdą, że ZEN koliduje z tym czego nauczał Jezus. We wszystkich religiach jest przecież jeden i ten sam Bóg. ZEN jest więc czymś, co pochodzi od Boga i nie powinno stanowić zagrożenia dla religii, którą wyznajemy. Ważne jednak aby umieć odpowiednio podejść do praktykowania medytacji.

Czym jeszcze jest ZEN?

ZEN jest po prostu umiejętnością obserwacji i bycia w tym co nas otacza w chwili obecnej. Dobry przykład to ten, w którym osoba, która wsiada do autobusu wchodzi do niego, siada na siedzeniu i od razu wyjmuje z kieszeni swój telefon. Wtedy nie wiadomo czy w tym momencie jedzie autobusem, czy może czyta informacje w Internecie, lub być może jeszcze rozmawia z kimś na portalu społecznościowym. Osoba taka robi wtedy kilka rzeczy na raz. A w ZEN nie chodzi o to.

ZEN polega na tym aby doświadczać w pełni chwili obecnej i delektować się nią. Kiedy jedziemy autobusem to jedźmy autobusem, kiedy idziemy drogą to idźmy drogą, kiedy spacerujemy po parku, to spacerujmy po parku, kiedy jedziemy na rowerze, to jedźmy na rowerze, kiedy czytamy książkę, to czytajmy książkę, kiedy piszemy lub rysujemy, to rysujmy. Nie róbmy niczego innego poza tym co w danej chwili robimy. Bądźmy tylko w tej danej chwili. W pełni.

W sporcie właśnie tak przecież jest, że kiedy gramy w meczu, to nie myślimy o niczym innym, jesteśmy tylko i wyłącznie skoncentrowani na danym momencie gry. Właśnie o to przecież chodzi trenerom i zawodnikom, o to aby być w pełni skupionym na swojej grze, prawda?

Znane osoby ze środowiska koszykarskiego praktykujące ZEN i medytację

W środowisku koszykarskim, szczególnie w koszykówce zza oceanu jest wiele osób, które praktykują, lub praktykowały w czasie swojej kariery zawodowej medytację. Takim zawodnikiem jest np. Robert Parish, który dzięki swoim ćwiczeniom oddechowym i ruchowym (Tai-Chi) był aktywnym sportowcem, który karierę zawodową na parkietach ligi NBA zakończył dopiero mając 43 lata. O jego medytacjach możecie zresztą przeczytać tu: https://rzutzdystansu.wordpress.com/2015/06/09/medytacje-roberta-parisha/

Kolejnym znanym koszykarzem, który z kolei uprawiał jogę jest Kareem Abdul-Jabbar. On również do bardzo dojrzałego wieku utrzymywał swoje ciało w dobrej kondycji właśnie dzięki uprawianiu jogi i medytacjom.

Kto jeszcze? Phil Jackson, który w czasie swojej zawodowej kariery grał między innymi w New York Knicks.  W latach 90-tych XX wieku będąc trenerem drużyny Chicago Bulls doprowadził ten zespół do zdobycia kilku tytułów mistrzowskich trenując wtedy Michaela Jordana, Scottiego Pippena i nieokrzesanego Dennisa Rodmana. Później zdobywał jeszcze tytuły mistrzowskie jako trener Los Angeles Lakers będąc trenerem drużyny, w której zawodnikiem był Kobe Bryant. Phil Jackson również praktykuje ZEN i medytację.

 

Jak widać więc coś w tym musi być, że regularne medytowanie może być przydatne w sporcie. Warto więc zastanowić się nad tym, czy skorzystać z medytacji i wprowadzić ten element do treningu mentalnego. Korzyści może być wiele. Najważniejsze to jednak odpowiednie podejście do tego tematu. Wszystkich którzy byliby zainteresowani tym tematem zachęcam do jego dalszego zgłębiania.

 

 

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s